‘Onze leerlingen bloeien op’

‘Onze leerlingen bloeien op’

Om onze leerlingen te blijven prikkelen en verdieping te bieden, koppelen we aan ieder thema een gastles en excursie. Groep 8 wordt iedere woensdagochtend uitgedaagd op het Ichthus College. ‘We verkleinen daarmee de overgang naar het voortgezet onderwijs’, zegt Jemima van der Velde, leerkracht groep 8.
Image
‘Als je in groep 8 zit, ga je vrijwel direct in het nieuwe schooljaar iedere woensdag naar het Ichthus College. Je krijgt daar vakken zoals biologie, natuurkunde, scheikunde, techniek en gym.’

Rustig wennen

‘We werken intensief samen met het Ichthus en delen onze kennis. Hoe ga je om met hoogbegaafde kinderen? Onze leerlingen krijgen door deze samenwerking al een beetje dat voortgezet onderwijs-gevoel: elk uur een andere les, andere docent, minder toezicht, meer zelfstandigheid en uitval van lessen. Maar ook het maken van toetsen, het leren hoe je leert en omgaan met eventuele herkansingen.’

Extra verdieping

‘Kinderen weten tegen de tijd dat ze naar de middelbare school gaan beter wat er van ze wordt verwacht. Ze hebben rustig kunnen wennen. Het is een mooie kans die het Ichthus biedt.’

‘We werken intensief samen met het Ichthus’ - Jemima

Image
Image

Bridgeles

‘Onze leerlingen krijgen iedere donderdag bridgeles van meester Ruud en juf Nel van de bridgevereniging waarmee we samenwerken. We hebben ook bridgetoernooien waar kinderen tegen volwassenen spelen. In groep 5 en groep 6 krijgt de hele klas bridge en daarna spelen kinderen op hun eigen niveau.’
Image

Ondernemersmarkt

‘We werken niet alleen samen met het Ichthus, ook met ondernemers en tal van gastdocenten. Onze leerlingen kijken uit naar de jaarlijkse ondernemersmarkt! Dan mogen ze producten maken en verkopen. Gecoacht door ondernemers, die eerst in de klas hun eigen verhaal hebben verteld. Hoe start je een bedrijf? Hoe doe je marktonderzoek? Heel inspirerend!’
Image

Gastlessen en excursies

‘We hebben vier thema’s per jaar en daar horen ook altijd gastlessen en excursies bij. Zo hebben we een gastles van Unicef gehad, van een rechter en een gastdocent legde uit hoe de Pesach maaltijd werkt. Met het thema kunst gaan we naar het Rijksmuseum en voor vieringen naar het Museum Catherijneconvent in Utrecht, voor water en voedsel naar de boerderij en waterzuivering. Kennis opdoen in de praktijk, daar bloeien onze leerlingen van op!’