VierKeerWijzer
Onderzoeken maakt leren Leuker

VierKeerWijzer
Onderzoeken maakt leren Leuker

‘Kinderen zijn veel meer betrokken tijdens de les. Op Het Kompas verkennen en onderzoeken kinderen een thema op hun eigen manier aan de hand van opdrachtkaarten. Dat zorgt voor meer gemotiveerde leerlingen.’
Image

Spullen mee naar school

‘Tijdens het thema ‘Ridders en Kastelen’ werden er complete Playmobil sets mee naar school genomen. Bij het thema ‘Noord - Nederland’ ging het o.a. over onze polder, er werden allerlei oude foto’s en boekjes van opa’s en oma’s meegebracht. Het is geweldig om te zien hoe enthousiast iedereen is als je vraagt om samen de klas aan te kleden rondom het thema.’

“De gesprekken die je hoort, zijn geweldig”

Meer betrokken

‘Ook tijdens de lessen die we voorheen geschiedenis, aardrijkskunde of natuur noemden, zijn kinderen veel meer betrokken. Dit komt omdat ze hun eigen manier van verwerken mogen kiezen. De opdrachtkaarten zijn onderverdeel op de Meervoudige Intelligenties van Gardner. Zo kan een opdrachtkaart te maken hebben met muziek, taal, onderzoeken, rekenvaardigheden of creatief werken met bijvoorbeeld verf of klei. Kinderen hebben vaak zelf ook mooie ideeën over hoe ze aan de slag kunnen met het thema, dit eigenaarschap stimuleren we!’

Themamuur

‘Op de themamuur verschijnt bij de start een bonte verzameling van aanwezige kennis bij de leerlingen. Gedurende het thema wordt de muur steeds interessanter. Er komen allerlei post-its, plaatjes, opgedane kennis en ervaringen bij. Het is een echte kennismuur die we samen ontwikkelen.’
Image

Samen op onderzoek

‘In de klas is tijdens het thema een bonte verzameling van bouw -en knutselwerken, muurposters etc. te vinden. De gesprekken die je hoort, zijn geweldig. Kinderen helpen elkaar echt verder als ze samen op onderzoek gaan. De leerkracht loopt langs en ondersteunt waar nodig. Vanuit onze coachende rol stellen we kinderen vragen om zelf meer na te denken of te onderzoeken.’

Kiezen wat bij je past

‘Het doe-kind en het muzikale kind vinden het onderwijs op deze manier veel interessanter. Je kunt een manier van werken kiezen die bij je past. Voor ouders is dat soms even wennen, maar aan het einde van ieder thema kan iedere leerling de gestelde vragen over het thema beantwoorden. Daar komen ze zelf achter door het doen van onderzoek, het maken van materiaal, luisteren van muziek en vragen stellen aan elkaar. En door de leerkrachtlessen die we zelf maken bij het thema.’
Image